פרויקטים ייחודיים בתחומי המדע והטכנולוגיה לתלמידים מצטיינים

פרויקטים בנושא "יזמות טכנולוגית לטובת הקהילה"

עיצוב, שרטוט והדפסת מוצרים בטכנולוגיית תלת-מימד

קבוצה נבחרת של תלמידים מצטיינים לוקחים חלק בחקר, למידה והתנסות בתחום תכנון, עיצוב והדפסת מוצרים בטכנולוגיית תלת-מימד.

במסגרת הפרויקט לומדים התלמידים חשיבה יצירתית, עקרונות עיצוב מוצר ושימוש בתוכנת שרטוט בתלת-מימד.

התלמידים מתכננים, משרטטים, מפתחים ומייצרים באמצעות מדפסת תלת-מימד, אביזרים לטובת אנשים בעלי מוגבלויות.

הפרויקט מתקיים באשכול הפיס, בדגשים שונים, מדי שנה מאז שנת 2014.



פיתוח אפליקציות לטובת הקהילה

(2013) "StartApp Group"

נבחרת של תלמידים מחוננים בעלי רקע וסקרנות בתחום התכנות, למדו ופיתחו, בהדרכת צוות האשכול, אפליקציות לסמארטפון לטובת החברה.

התלמידים פיתחו את אפליקציית ReportMe, המיועדת לסייע לאנשים בעלי מוגבלויות באמצעות שיתוף הנוער בדיווח על מפגעי נגישות בשתי גרסאות; למכשירים מבוססי מערכת הפעלה אנדרואיד ו-IOS.

ביוני 2013 זכו קבוצת "StartApp Group" במקום הראשון בתחרות "גם אני יכול", התחרות השנתית של אשכולות הפיס לפיתוח מוצרים לטובת אנשים בעלי מוגבלויות.

בתחרות השתתפו 125 קבוצות מ-42 אשכולות ותפוחי פיס בארץ.
המוצר שהגישו התלמידים הוא אפליקציית 
ReportMe.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

פרויקטים בנושא סביבה וקיימות

פרויקטים רב-שנתיים

קיימות כאורח חיים

בעולם בו משאבי הטבע הולכים ומדלדלים, תרבות הצריכה משגשת והאוכלוסייה הולכת וגדלה בקצב אדיר, אנו נדרשים לתת מענה לנושא ייצור המוצרים אותם אנחנו צורכים.
"קיימות כאורח חיים" מנסה לתת מענה לבעיה תוך התחשבות בשלושת היסודות: כלכלה, סביבה, חברה.
במסגרת הפרויקטים בנושא הקיימות שומעים התלמידים הרצאות, משתתפים בסדנאות, מסיירים וצופים בסרטים שעוסקים בנושא.
בנוסף לפרויקט העיוני הראשי, מפעיל האשכול פרויקטים שנתיים מתחלפים המתחברים לנושא "קיימות כאורח חיים".


אקופונקטורה עירונית

פרויקט לימודי קיימות ואקופונקטורה עירונית בנוי מלימוד עיוני וחקר של תחומי הקיימות בהקשרים של כלכלה-סביבה-חברה ומפרויקטים מעשיים ששואבים מהידע שרוכשים התלמידים. במסגרת החלק העיוני-מחקרי של הפרויקט לומדים התלמידים על מושג הקיימות, נחשפים לקשר בין הסיבות למשבר הסביבתי להתנהגות סביבתית אחראית בחיי היום-יום, דנים בסוגיות בתחום תרבות הצריכה ורוכשים כלים להבנת פעולת אמצעי מדיה שונים על מנת לעורר בתלמידים מוטיבציה לאחריות אישית כלפי הקהילה וכלפי שמירה על הסביבה, תוך עידוד התלמידים להשתתף בדיון הציבורי סביב דילמות אלו. כמו כן, לומדים התלמידים על טבע עירוני, חקלאות אורבנית זעירה ובנייה אקולוגית באמצעות הרצאות, סדנאות וסיורים. 

ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות. (מתוך אתר ארגון הביומימיקרי הישראלי)

ביומימיקרי הוא תחום דעת מתפתח בעולם העוסק בחקר וחיקוי פתרונות הטבע לאתגרים טכנולוגיים שונים, תחום המזוהה כיום כמנוע חדשנות. בשדה הפדגוגי, הטבע הוא מעבדת לימוד ומחקר חווייתית המזמנת תהליכי חקר והתבוננות במערכות ביולוגיות בעיניים טכנולוגיות, התבוננות  המאפשרת לימוד טכנולוגיה בדרך חדשנית וחווייתית. תלמידי הפרויקט עוברים תהליך נפלא של חשיפה לתחום הביומימיקרי ורוכשים כלים בכל תחום בו יבחרו ללכת, בהם יוכלו להשתמש על מנת להמציא ולחדש בתחומם. באמצעות הסתכלות על הטבע ולמידה ממנו יוכלו התלמידים לייצר גשר מעולם הביולוגיה הרחב לכל תחום בו יעסקו בעתיד. יכולת ההתבוננות והלמידה תלווה אותם באשר ילכו.

במסגרת הפרויקט לומדים התלמידים על נושא הביומימיקרי, תוך שילוב הרצאות, סיורים והתבוננות מודרכת בעולם החי והצומח.

   


סיורי טבע עירוני

לאחרונה, תופסת תאוצה התפיסה לפיה יש ליצור בעיר מערכת פארקים בעלי שימושים מגוונים, תוך דגש על הקצאת שטחים עירוניים השומרים על אופיו המקורי והייחודי של הטבע המקומי, לדוגמא: פיסת חורש טבעי, גדת נחל, אתר ארכיאולוגי. שימור המערכות הטבעיות וקישורם לקהילה באמצעות תכניות חינוכיות, מחזק את הזיקה בין התלמידים לסביבת מגוריהם.

במסגרת סיורי טבע עירוני ומדע מסיירים התלמידים, בהדרכת מנהלת האשכול, בגבעת נפוליאון בשתי עונות בשנה, עונת פריחת החצב ועונת פריחת השקד.
לאחר כל סיור נהנים התלמידים מפעילות מדעית במעבדות אשכול הפיס הקשורה לנושא הסיור.

תכנית סיורי טבע עירוני:
* סיור חצבים + מעבדת תא צמח.
* סיור שקדיות + מעבדת כרומו-פלסטידות (צבענים).



---

פרויקטים בעבר

"הפרויקט הירוק"




פרויקט "עיצוב מוצר בר-קיימא"עיצוב ופיתוח בר קיימא (עיצוב מקיים) מציע מגוון של כלים וקווים מנחים לפיתוח מוצרים היכולים להתקיים זמן רב, אינו פוגע בבסיס המשאבים עליו הוא נשען, ועונה על צרכי הדור הנוכחי מבלי להתפשר על יכולתם של הדורות הבאים לקבל מענה לצורכיהם. תלמידי הפרויקט המציאו ועיצבו מס' מוצרים בני קיימא במגוון תחומים. לדוגמא:
* ריצוף אקולוגי   * ביגוד אקולוגי   * אוגר אנרגיית צעדים   * מחשב נייד אקולוגי   * בלונים סולריים

     

פרויקט "טבע עירוני" - החיים בעיר הינם חסכוניים בניצול משאבי קרקע ומשאבי טבע אחרים. בסביבה העירונית מסתפק התושב בשטח פרטי מצומצם ולכן דווקא בסביבה זו יש טעם (ואפילו הכרח) לפתח מרחבים ירוקים משותפים העונים לצרכים רבים ומגוונים של אוכלוסיות שונות.
לאחרונה, תופסת תאוצה התפיסה לפיה יש ליצור בעיר מערכת פארקים בעלי שימושים מגוונים. יותר ויותר מושם הדגש על הקצאת שטחים עירוניים השומרים על אופיו המקורי והייחודי של הטבע המקומי, לדוגמא: מצוק כורכר, פיסת חורש טבעי, גדת נחל, אתר ארכיאולוגי וכיוב'. שימור המערכות הטבעיות וקישורם לקהילה באמצעות שירותי החינוך, מעודד את חיזוק הזיקה בין הילדים לבין הסביבה שבה הם גרים. 
* התלמידים לומדים: אקולוגיה, גינון אקולוגי,תכנון סביבתי ואדריכלות נוף
* עורכים היכרות את הנושאים: שטחים פתוחים, תכנון סביבתי, גינון בר-קיימא, פיתוח מול שימור, תכנון ועיצוב נוף.
* התלמידים שרטטו והציגו מודל תלת מימדי (מפה ירוקה לשיכון ותיקים).
* התלמידים סיירו בירושלים בתחנה לחקר ציפורים והשתתפו בטיבוע ציפורים נודדות  כמו אדום החזה, צפו בסרט של עמיר בלבן מנהל התחנה על עמק הצבאים, סיירו בתחנה וצפו בציפורים,  
   ביקרו בגבעת התנ"ך שהיא שטח טבע עירוני  וביקרו ב"בית המודל" בבניין עיריית ירושלים , בו למדו הכנת מודל גנים ונוף .
* התלמידים סיירו בירקון בהדרכת הצפרית שולמית ליפשיץ, וביצעו הערכה אקולוגית של הירקון מבחינת צמחיה ובעלי חיים.

  
                                                                          
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -